B.K.S. Iyengar i jego metoda

 

B. K. S. Iyengar (1918 - 2014)

 

był uczniem wybitnego mistrza jogi T. Krishnamarcharya.

Urodził się w 1918 w południowych Indiach. Rozpoczął ćwiczenia w wieku 16 lat. Dziś jest uznawany za  jednego z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli hatha jogi. Dzięki jego metodzie miliony osób na całym świecie rozpoczęło praktykę jogi. W 1975 roku w Punie, niedaleko Bombaju, założył ośrodek Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute. Obecnie zajęcia prowadzą w nim córka Gita, syn Prashant oraz wnuczka Abhijata.

 

Jest autorem książek: 

  • Światło Jogi, Światło Pranajamy, Light on the Yoga Sutras of Pataňjali, Joga światłem życia,
  • Core of the Yoga Sutras: The Definitive Guide to the Philosophy of Yoga,
  • Light on the Yoga Sutras of Patanjali oraz Core of the Yoga Sutras: The Definitive Guide to the Philosophy of Yoga,
  • wiecej publikacji znajdziecie tutaj
 

Metodyka pracy:

Joga Iyengara jest ścieżką holistycznego podejścia do życia. Dostarcza praktycznych narzędzi do tworzenia i podtrzymywania zdrowego ciała i jasnego umysłu, emocjonalnego oraz duchowego spokoju. System szkolenia opracowany na podstawie ponad 75 lat nauczania przez mistrza jogi  B.K.S. Iyengara, jest osadzony w starożytnej indyjskiej tradycji oraz filozofii joga sutr Patandżalego. 

 

Co oferuje metoda Iyengara?

  1. podział na grupy ze względu na poziom zaawansowania, który pozwala w bezpieczny i systematyczny sposób rozwijać zdolności oraz umiejętności każdego ucznia, w ramach jednej klasy, oraz z poziomu na poziom. 
  2. dyplomowanych nauczycieli, wykwalifikowanych i systematycznie podnoszących swoje kwalifikacje 
  3. wysoce rozwiniętą dydaktykę, klarowną i zgodną z instrukcjami demonstrację asan (pozycji jogi)
  4. precyzyjny język i szczegółowe instrukcje rozwijające wiedzę uczniów oraz inteligentne działanie w praktyce
  5. umiejętność sekwencjonowania pozycji, dzięki której harmonijnie rozwija się siła i elastyczność, wytrzymałość i koncentracja
  6. indywidualną korektę
  7. możliwość korzystania z pomocy takich jak: koce, paski, klocki, liny, pasy, krzesła, by pogłębić proces uczenia i dostosować do indywidualnych potrzeb

'In Sadhana, by chance you get a pain, you blame the teacher and begin to dislike him; if you get pleasure you think the pleasure giving teacher is a right teacher. If I had decided about my guru this way, then perhaps I would not have reached my present state and status. Even in that painful state I tried to live with his commands and demands and proceeded. I reflected the play of pain and pleasure on my mind and assimilated through my intelligence.'

BKS Iyengar